KenniscentrumAlgemene informatie › Veiligheid patiënt › Veiligheid van de patiënt

Veiligheid van de patiënt

Risico

De veiligheid van onze patiënten is van groot belang. Ondanks dat patiëntenzorg nooit 100% zonder risico’s zal zijn, proberen we in het Slingeland Ziekenhuis deze risico’s tot een minimum te beperken. We zorgen voor een veilige omgeving en werken volgens vaste regels. Zo kunnen we leren van fouten uit het verleden en de veiligheid steeds verder verbeteren.

Patiëntveiligheid in onze zorgverlening

Patiëntveiligheid is een onderwerp waaraan in de Nederlandse zorg steeds meer aandacht wordt besteed. De manier waarop de veiligheid in de gezondheidszorg wordt verbeterd, is onder meer afgekeken van bedrijven met een hoge veiligheid en betrouwbaarheid zoals de luchtvaart en de olie- en gasindustrie. Deze bedrijfstakken hebben veel ervaring op het gebied van veiligheid. Ze werken volgens vaste regels op het gebied van veiligheid. Dit soort regels wordt in de zorg ook toegepast, bijvoorbeeld bij operaties en bij het voorschrijven en toedienen van medicijnen aan patiënten.

De veiligheid in onze zorgverlening is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:

  • Goede samenwerking en onderlinge afstemming tussen medewerkers;
  • Het gebruik van standaard procedures;
  • Controleren van elkaars werk om fouten te voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn; medicatiedoseringen die door collega’s extra worden gecontroleerd (dubbele check).
  • Regelmatige beoordeling van de zorg. Hierbij wordt gekeken naar de successen maar ook naar de problemen en complicaties.
  • Creëren van een veilige omgeving om in te werken. We streven ernaar dat het personeel het melden van fouten en het uitoefenen van kritiek als positief en normaal ervaart.
  • Regelmatig terugkerende trainingen over de veiligheid van patiënten voor alle werknemers.
Door op deze manier te werken kunnen we de kwaliteit en de veiligheid controleren, meten en telkens verbeteren. De zorg voor en veiligheid van onze patiënten heeft constant onze aandacht.
Er zijn ook veiligheidstips speciaal voor ouderen.

U kunt ook zelf meehelpen aan veiligheid in de zorg!

Praktische tips voor patiënten op het gebied van veiligheid:

Bereid u goed voor op uw bezoek aan het ziekenhuis

Zet uw vragen op papier en bespreek deze. Vertel wat uw verwachtingen en wensen zijn. Vraag iemand mee te gaan. Twee horen en onthouden meer dan één. Herhaal belangrijke informatie om te controleren of u het begrepen heeft. Geef aan als u iets niet begrijpt of ergens over twijfelt. Om u goed te behandelen is het belangrijk dat uw zorgverlener alle informatie over uw gezondheidstoestand krijgt.

Neem uw actuele medicatieoverzicht mee naar het ziekenhuis

Schrijf op welke medicijnen u met of zonder recept gebruikt. Vraag uw apotheek om uw actuele medicatieoverzicht. Neem dit altijd mee. Meld bij alle zorgverleners steeds als u allergisch bent voor bepaalde medicijnen of voedingsmiddelen. Vraag na of u voor de behandeling met bepaalde medicijnen moet stoppen (bijvoorbeeld bloedverdunners). Vraag ook na of u zo nodig antibiotica moet hebben.

Bedenk of alles duidelijk is en geef toestemming

U bent degene die beslist of de voorgestelde behandeling wordt ingezet en geeft hiervoor toestemming. Wilt u hierover eerst nadenken en nog niet meteen beslissen? Vraag uw zorgverlener dan bedenktijd. Spreek samen af hoe en wanneer u uw beslissing laat weten. Weet wie uw vaste aanspreekpunt is. Bedenk ook of alles thuis geregeld is voor na uw operatie.

Bespreek vooraf het verloop van uw operatie

Bespreek wat er voor, tijdens en na de operatie gebeurt. Bijvoorbeeld hoe lang de operatie duurt en welke complicaties kunnen optreden. Vraag hoe u zich moet voorbereiden, bijvoorbeeld of u nuchter moet zijn. Laat uw arts voor de operatie met een stift uw huid markeren waar u geopereerd wordt. Indien u antibiotica moet krijgen, moet u deze 15 tot 60 minuten voor de operatie krijgen. Vraag hier zo nodig naar.

Extra controlemomenten tijdens het operatieproces

Als extra controle stellen zorgverleners u op verschillende momenten dezelfde vragen. Ook vragen ze naar bijzonderheden zoals temperatuursverhoging, eventuele allergieën en of u voor de operatie heeft gegeten. Vlak voor uw operatie controleert het operatieteam nogmaals uw naam, geboortedatum en het te opereren lichaamsdeel. Vraag ernaar als dit niet gebeurt.

Meld onveilige of onhygiënische situaties

Meld het als er iets gebeurt wat niet de bedoeling is. Stel vragen als iets anders gaat dan u verwacht. Bijvoorbeeld als uw medicijnen er anders uit zien. Meld het als iets niet goed schoon is. In een ziekenhuis kan hygiëne van levensbelang zijn. Geef het aan als uw zorgverleners niet hygiënisch werken. Attendeer hen hierop. Zo helpt u mee aan een veilige en schone zorgomgeving!

Volg de instructies en adviezen goed op

Houd u aan de afspraken die u met de zorgverlener maakt over uw behandeling. Vraag wat u wel of niet mag doen. Laat het weten als u voor uw gevoel tegenstrijdige adviezen of informatie krijgt. Zorg dat u weet wanneer u voor controle terug moet komen en wanneer en bij wie u terecht kunt met vragen of problemen.

Er zijn veiligheidstips speciaal voor ouderen


Deel deze pagina: